بازاریابی always-on چیست؟ در دوران پیش از دیجیتال، فعالیتهای بازاریابی در راهاندازی محصولات جدید و برنامهریزی شده پیشرفت بسیار خوبی داشته اما برای تاثیرگذاری بیشتر باید تغییرات کوچکی در طرز فکر به وجود میآمد، بدین ترتیب کسبوکارها زمان و بودجه کافی را برای بهینهسازی مداوم فعالیتهای «همیشه فعال» سرمایهگذاری میکنند. این روش میتواند به یک روش یکپارچه برای به حداکثر رساندن دید آنها استفاده شود.
اکنون در دنیایی زندگی میکنیم که مشتریان میخواهند تمام خدمات را در اسرع وقت و با بهترین کیفیت در اختیار داشته باشند. مهم نیست در کجای جهان هستند طبق آمار یک نظرسنجی نزدیک به 75 درصد کاربران در زمان استفاده از گوشیهای هوشمند انتظار دریافت فوری اطلاعات را دارند، 51 درصد آنها معتقدند که کسبوکارها باید در هر زمان و از هر مکان قابل تماس باشند.
این موضوع برای برندهایی که به دنبال رشد هستند چه معنایی دارد؟ اینجاست که یک استراتژی بازاریابی همیشه فعال یا always-on میتواند کمک کند و نقش بسیار مهم و پر رنگی داشته باشد.
بازاریابی کمپین محور چیست؟
بازاریابی کمپین محور تلاشهایی سازمانیافته و استراتژیک برای ارتقای یک هدف خاص شرکت، مانند افزایش آگاهی از یک محصول جدید یا گرفتن بازخورد مشتری هستند.
هدف اصلی در این مدل بازاریابی دستیابی به مصرف کنندگان از روشهای مختلف است و شامل ترکیبی از رسانهها میشود از جمله ایمیل، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی، پرداخت به ازای هر کلیک و رسانههای اجتماعی از مهمترین اهداف آنها هستند.
مزایای بازاریابی کمپین محور
پروژههای مبتنی بر بازاریابی کمپین محور بسیار سریع و چابک عمل میکنند و در مقایسه با سایر روشهای بازاریابی به تعهد کمتری نیاز دارند، میتوانند به شما کمک کنند تا تأثیر بسیار بیشتری بر بازار داشته باشید.
با این نوع بازاریابی میتوانید بر لحظات خاص یا تعطیلات فصلی که در طول سال اتفاق میافتند تمرکز کنید و از آنها استفاده کنید.
این روش بازاریابی بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است زیرا کل سرمایه شما به کانال خاصی منتقل نمیشود. بدین ترتیب میتوانید با هزینههای بازاریابی و بودجه کلی خود استراتژیک و تاکتیکیتر عمل کنید.
بازاریابی کمپین محور دارای مدت زمان مشخصی است و معمولا کوتاه مدت هستند، در این بازاریابی گاهی اوقات تاکتیکهایی اجرا میشوند که مبتنی به زمان هستند و برای مدت زمان کوتاهی دوام میآورند. میتوانند تا دو هفته کوتاه باشند، این مدت زمان به اهداف و برنامههای شما بستگی دارد.
بیشترین تمرکز شما باید روی مصرف کنندگان باشد که عموماً در پایان چرخه خرید هستند. این مشتریان درست در نقطه اوج فروش هستند و فقط به آن فشار انگیزشی کوچک نیاز دارند تا آنها را وادار به خرید واقعی محصولات یا خدمات کنند.
بازاریابی always-on چیست؟
بازاریابی always-on یا بازاریابی همیشه فعال که با نام فعالیتهای بازاریابی مستمر شناخته میشود و در 24 ساعت شبانه روز و 365 روز سال فعالیت میکند. این بازاریابی به دلیل همیشه فعال بودنش به برندها و شرکتهای مختلف در جذب و حفظ مشتری کمک بسیاری میکند.
این نوع بازاریابی با هدف دستیابی به حداکثر بازدید و متقاعدسازی مشتریان در هر لحظه و زمان فعالیت میکند، برای آشنایی بیشتر با نحوه فعالیت بازاریابی always-on بهتر است با جستجو پولی سئو آشنا شوید.
آیا با جستجو پولی سئو یا بازاریابی رسانههای اجتماعی آشنایی دارید؟
تیم بازاریابی نیازی نیست که همیشه آنلاین و به دنبال مشتری باشند، زمانی که مشتری به لطف تحقیقات آنلاین به آگهی شما میرسند، بازاریابی always-on آن را به مرحله پرورش رابطه و بازاریابی محتوا و ایمیل منتقل میکند.
این نوع بازاریابی به دلیل عملکردی که دارد همیشه مورد علاقه مشتریان است و تمرکز بر شخصیسازی پویا در بازاریابی از اهمیت بالایی برخوردار است. این لحظه صفر حقیقت نام دارد که در آن اقدامات بسیار خوبی برای رضایت مشتری انجام میشود.
بازاریابی always-on یک تعهد بسیار باارزش و بزرگ است که کنترل و هدایت خودکار این امکان را به شما میدهد تا محتوای بازاریابی خود را شخصیسازی و فعال کنید. بدین ترتیب میتوانید نقاط قوت هر برندی را پیدا کنید و در اسرع وقت با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید تا در فروش به آنها کمک کنید.
این نوع بازاریابی توانایی آن را دارد تا فراتر از یک تیم و نیروی انسانی کار کند و موجب موفقیت و پیشرفت در فروش شود.
مزایای بازاریابی always-on
بازاریابیalways-on ، با رهایی از جنبههای پنهان کمپینهای سنتی، موجب ارتقا دسترسی به همه کانالها میشود. مخاطبان را میتوان در نقاط مختلف خرید محصول یا خدمات مورد نظرشان به دست آورد و با انجام این کار آنها را تحت تأثیر کمپینها قرار داد. با این کار تمام دیدگاههای مشتری در نظر گرفته میشود.
تداوم تجربه بیشتر موجب برقراری یک گفتگوی ارزشمند میشود و وفاداری مشتریان را افزایش میدهد، این موضوع به نوبه خود باعث ارتقای آگاهی مشتریان میشود.
بازاریابیalways-on موجب حفظ و تداوم رابطه مشتریان و مصرف کنندگان میشود و بدین ترتیب به زمان و هزینه کمتری برای مدیریت بخشهای مختلف نیاز دارید.
یکی از مهمترین مزایای بازاریابیalways-on استفاده همزمان از آن با سایر کمپینهای کوتاه مدت و همیشه فعال است. این بدان معنا نیست که کمپینهای کوتاهتر و کمپینهای همیشه فعال را نمیتوان با هم استفاده کرد.
چه زمانی باید مدل بازاریابی را از کمپین محور به always-on تغییر داد؟
بهتر است قبل از هرگونه کاری بازار هدف خود را مشخص کنید و در محیطهایی حضور دائمی داشته باشید که مصرفکنندگان شما به طور طبیعی انتظار دارند شما را پیدا کنند. هدف یک رویکرد always-on ، آگاهی مداوم است که در پسزمینه اتفاق میافتد و در ذهن باقی میماند.
برای کاهش ترافیک در فروش بهتر است کمپینهای خود را اجرا کنید، این نوع کمپین عموماً از مرحله آگاهی تا تصمیم چرخه خرید اجرا میشود. همانطور که Market Land توضیح میدهد: «تبلیغکنندگان بسیار متمرکز بر رویداد، مبالغ متوسطی را برای جذب مشتری خرج میکنند، در حالی که تبلیغکنندگانی که بهطور مداوم هزینه میکنند، احتمالاً در مقاطع مختلفی فعالیت خود را افزایش میدهند.
برای تغییر بازاریابی کمپین محور بهalways-on باید معیارهای بازاریابی که مهم هستند را بشناسید.
معیارهای موفقیت به تلاشهای مبتنی بر کمپین، استراتژی همیشه فعال و اهداف کلی مشتری بستگی دارد. در این میان نرخ تبدیل و فروش به عنوان یک قانون سرانگشتی و از معیارهای مهم موفقیت در بازار هستند.
چرا شرکتها در مقابل تغییر مدل بازاریابی به always-on مقاومت میکنند؟
برخی شرکتها در زمان تغییر رویکرد بازاریابی از کمپین محور به always-on مقاومت میکنند، اما دلیل این مقاومت چیست؟بازاریابی و تغییر مدل آن کار آسانی نیست، مانند همه چیزهایی که ارزش داشتن و انجام دادن دارند، در ادامه به چند چالش رایج تغییر شیوه بازاریابی که موجب مقاومت آن میشود اشاره خواهیم کرد:
- کمبود اطلاعات اولیه
ممکن است در ابتدای امر همه چیز واضح و ساده باشند اما زمانی که به دنبال اجرای یک استراتژی بازاریابی همیشه فعال هستید، به اطلاعات اولیه کاملی نیاز دارید. باید بدانید که اتوماسیونهای شما قرار است روی چه چیزی کار کنند؟
برای جمعآوری اطلاعات مرتبط از بازاریابی، باید تا حد امکان درباره مخاطبان خود بدانید. بدون داشتن اطلاعات درست بدانید که ارتباط شما به سرعت در حال سقوط است.
این اطلاعات برای اینکه بتوانید کار خود را آزمایش و بهینه کنید جزء ضروری بازاریابی همیشه فعال است. بدون داشتن اطلاعات صحیح و کامل نمیتوانید حرکتهای مؤثر، برنامهریزیشده و استراتژیک انجام دهید. - کمبود محتوا
ارتباط مکرر با مخاطب خود نیازمند محتوای بیشتری است، برای دستیابی به یک ارتباط درست باید محتوای کامل و جامع در اختیار داشته باشید. بیشتر تیمها و گروههای برای تولید محتوای جدید، جذاب و کامل با مشکل مواجه میشوند. این مشکلات زمانی که تیم کوچک باشد بسیار بیشتر و سختتر خواهد شد.
بهتر است قبل از اینکه تصمیم بگیرید با رویکردی همیشه فعال پیش بروید، مهارتهای خود را دوباره ارزیابی کنید. ممکن است به استخدام جدید از طریق کار با پیمانکاران و ایجاد محتوای اضافی نیاز داشته باشید. - کمبود زیرساخت
برای حفظ اطلاعات ارزشمند باید سیستمها با یکدیگر در ارتباط باشند و به تبادل اطلاعات بپردازند، در غیر اینصورت اطلاعات آنها از بین میرود.
زیرساخت باید به اندازهای قوی باشد که بتوانید تمام دادههای جدید را جمعآوری کنید و برای رسیدن به یک نتیجه معقول و منطقی آنها را سریعا با دیگران به اشتراک بگذارد.
نرمافزار در حالت ایدهآل میتواند رفتارهای هر مشتری را تشخیص دهد و آن اطلاعات را به نقاط مرتبط در سیستم، اعم از خدمات مشتری، فروش یا بازاریابی، منتقل کند.
این موضوع به شما کمک میکند تا زنجیرههای بسیار هدفمند و مرتبطی از دادهها و پیامها ایجاد کنید.
مراحل طراحی یک مدل بازارایابی always-on
برای شروع طراحی یک مدل بازاریابی چند پیشنهاد داریم:
- روی «استراتژی کوچک» تمرکز کنید. برندها به عنوان مجموعهای از تجربیات بسیار کوچک ساخته میشوند. به عنوان بازاریاب، باید تفکر خود را تغییر دهید تا روی «استراتژی کوچک» متمرکز شوید.
از تاکید بر حضور برند به عنوان یک کل دست بردارید و به تعاملات کوچک فکر کنید که به طور جمعی یک برند ایجاد کنید. تمرکز و تکمیل هر یک از این تعاملات کوچک منجر به حضور برندی میشود که اکثر استراتژی ها سعی در ایجاد آن دارند. - در نظر بگیرید که چه اطلاعاتی به خروج مشتریان از مرحله آگاهی و ورود بیشتر به قیف فروش شما کمک میکند. نقاط مهم سفر مشتری را پیدا کنید و سپس یک استراتژی بازاریابی همیشه فعال را در آنجا پیاده کنید. نمونههای بازاریابی همیشه فعال عبارتند سئو، رسانه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، بازاریابی ایمیلی و موارد دیگر.توجه داشته باشید که استراتژی های بازاریابی همیشه فعال را می توان در زمینههای مختلف بازاریابی اعمال کرد.
- اطمینان حاصل کنید که اطلاعات کافی در اختیار دارید تا بتوانید در مورد استراتژی بازاریابی همیشه فعال خود تصمیمات آگاهانه بگیرید. بسته به نیاز خود، میتوانید دادههای مربوط به رفتار مصرفکننده، جمعیتشناسی، تعامل و موارد دیگر را جمعآوری و تجزیه و تحلیل کنید. شما می توانید از این داده ها برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام فعالیتهای بازاریابی را برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود اجرا کنید، استفاده کنید. پس از اجرای استراتژی همیشه روشن خود، میتوانید به دادههای خود نگاه کنید تا ببینید چه چیزی کار میکند و چه چیزی به درد روند جدید شما نمیخورد، سپس میتوانید استراتژی خود را برای دستیابی به نتایج بهتر تغییر دهید.
- برای این که مشتریانتان بهترین تجربه را از برند شما داشته باشند، مهم است که فعالیتهای بازاریابی always-on خود را شخصیسازی کنید. به آنچه مشتری در مراحل مختلف سفر خریدار خود باید بداند فکر کنید. چه نوع اطلاعرسانی و پیام رسانی به آنها کمک می کند تا تصمیمات خرید آگاهانه ای داشته باشند و رابطه خود را با برند شما تقویت کنند؟ راههای زیادی برای شخصی سازی فعالیتهای بازاریابی شما وجود دارد. برای مثال، میتوانید ایمیلهای از پیش نوشتهشدهای بسازید که وقتی مشتریان اقدامات خاصی را انجام میدهند، ارسال میشوند تا در زمان مناسب پیامهای مناسب را با آنها درگیر کنید.
- خودکارسازی تاکتیکهای بازاریابی always-on میتواند این فرآیند را برای شما و تیمتان آسانتر کند. این موضوع به شما امکان میدهد بدون نیاز به انجام دستی تمام فعالیت های مورد نیاز در استراتژی بازاریابی خود، کارهای بیشتری انجام دهید. در همان بازاریابی ایمیلی، به جای اینکه هر بار مشتری خریدی را به صورت دستی بنویسید و ایمیل بفرستید، برای چنین رویدادی ایمیلی بنویسید و آن را به صورت خودکار ارسال کنید. همچنین مطمئن شوید که به دادههایی که جمع آوری می کنید اشراف داشته باشید تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید چگونه با موفقیت فعالیتهای بازاریابی همیشه فعال خود را خودکار کنید.
- به یاد داشته باشید که کمپین های بازاریابی موفق همیشه مستلزم آزمایش و تغییرات مکرر هستند. پس از اجرای فعالیتهای بازاریابی همیشه فعال، به داده هایی که جمع آوری می کنید نگاه کنید و ببینید مشتریان چگونه به فعالیت ها و پیام های مختلف پاسخ می دهند.
جمعبندی
در این بلاگ سعی کردیم تا اطلاعات کاملی درباره بازاریابی کمپین محور و Always-on در اختیارتان قرار دهیم، برای مقایسه این دو روش بازاریابی باید ابتدا با مفاهیم و مزایای آن آشنا شوید، در حین مطالعه به تفاوتهای آن دو پی خواهید برد.
بدین ترتیب هرچه بیشتر بر ایجاد و پرورش پایگاه مشتریان خود تمرکز کنید، وفاداری بیشتری به برند شما خواهند داشت. اگرچه بازاریابی همیشه فعال برای بسیاری از مشاغل درخواست بزرگی است، اما پاداشهایی که میتوانید از این نوع رویکرد ببینید میتواند سودآور و طولانی مدت باشد.