**این وبینار در تاریخ 17 مرداد 1400 برگزار شده است. هماکنون ویدیوی آن در دسترس شماست.**
«روزنامهنگاری دادهمحور» یا «دیتا ژورنالیسم»، گونهای از روزنامهنگاری است که تلاش میکند با اتکا بر دادههای عددی، صحتسنجی و حقیقتیابی وقایع را دقیقتر کند. ست گودین، نویسندهی کتابهای مشهور در حوزهی بازاریابی میگوید: «هر چیزی را که اندازهگیری کنید، بهتر میشود»! این جمله که در ضرورت اندازهگیری بیان شدهاست، ناخودآگاه مسئلهی مهمتری را به ما یادآوری میکند: «قابل اندازهگیری بودن»!
کسانی که با شفافیت و پاسخگویی بیگانهاند، ترجیح میدهند همواره عملکردشان غیر قابلاندازهگیری باشد. همیشه بتوانند با جملات کیفی و مبهم، خود را حق به جانب نشان بدهند. در طرف مقابل، این کمیتها، عددها و دادهها هستند که میتوانند امکان سنجش هر حرکتی را فراهم کنند. چه دربارهی یک شرکت تجاری و چه نحوهی عملکرد یک وزیر یا رئیس جمهور.
این یک واقعیت است که اگر کسی بخواهد، با عدد و آمار هم میتواند دروغ بگوید، اما واقعیت مهمتر این است که وقتی پای عدد و رقم مطرح باشد، دروغ گفتن سختتر است و راحتتر میتوان گزارهها را صحتسنجی کرد تا دروغ و راست از هم جدا شوند.
هر فردی که در دنبال کردن اخبار و تحولات داخلی و خارجی، جدیت دارد، میتواند در این وبینار اطلاعات مفیدی کسب کند. این اطلاعات به شما امکان دسترسی بهتر و دقیقتر به برخی منابع را فراهم میکند.
از طرفی بخشی از مخاطبان این وبینار، میتوانند نویسندگان، روزنامهنگاران و افراد فعال در شبکههای اجتماعی باشند. کسانی که به شکلهای مختلف، به تولید محتوا میپردازند و دوست دارند این محتوا را بهبود ببخشند.