لوگو ABCDigital

بیزینس پلن دیجیتال چیست؟

فهرست مطالب

بیزینس پلن‌ها، طرح‌هایی جامع بر اساس چشم‌انداز، اهداف، شرایط بازار و تحلیل رقابتی هستند که آماده‌سازی و نوشتن آن‌ها معمولا زمان زیادی می‌برد.

تصور کنید یک زمین بایر دارید و قرار است در آن خانه‌ای بسازید! در گام اول چه کاری انجام می‌دهید؟ قطعا اولین گام را با ترسیم یک نقشه حساب شده و دقیق برمی‌دارید! در این نقشه همه چیز از جمله هزینه‌ها، تیم و هرآنچه که قبل از ساخت نیاز است بدانید، محاسبه شده است. در دنیای کسب و کار نیز بیزینس‌پلن همچون نقشه عمل می‌کند.

نکاتی که برای نوشتن بیزینس پلن باید در نظر بگیرید

  • – اهداف تجاری شفاف را باید بر اساس اطلاعات و داده‌های تحلیلی تعیین کرد.
  • – توان سرمایه‌گذاری انجام شده را باید نشان داد.
  • – فرضیاتی را که یک چشم‌انداز کسب و کار بر آن تکیه کرده است شرح داده شود.
  • – پیش‌بینی‌های مالی را باید بر اساس فروش، هزینه‌ها، داده‌های بازار و تحلیل رقابتی ترسیم کرد.
  • – هر نوع استراتژی تجاری و وضعیت بازار را در صورت شکست و شرایط نامطلوب ترسیم کرد.
بیزینس پلن دیجیتال

بیزینس پلن دیجیتال

بیزینس پلن به صورت کلی یک ابزار فروش است که جهت مذاکره در شرایط مختلف به ويژه برای جذب سرمایه استفاده می‌شود و به محاسبه درآمد، هزینه و سودآوری در برابر پیش‌بینی‌ها نیز کمک می‌کند.

اما بیزینس پلن دیجیتال چیست؟ شرایط بازار با پیشرفت تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است. به همین دلیل، یک بیزینس پلن ساده عمر زیادی در این بازار نخواهد داشت و مدام باید به‌روزرسانی شود. به عبارتی؛ هم فرضیات و هم داده‌های بازار باید حداقل سالیانه و احتمالاً هر سه ماه یکبار بررسی و به روز شوند.

‌در این شرایط کسب و کارها باید تغییرات را بپذیرند و یک استراتژی دیجیتال با تاکید ویژه بر پیشرفت تکنولوژی را ایجاد کنند که در نهایت باعث به وجود آمدن بیزینس پلن می‌شود.

یک بیزینس پلن دیجیتال درواقع یک طرح کسب و کار توسعه یافته است که به صورت جزئی درباره  موفقیت چشم‌انداز، اهداف و فرصت‌های موجود در طرح تجاری با کمک نوآوری دیجیتالی می‌پردازد.

برای مثال؛ ارتباط مشتریان با اکثر کسب و کارها معمولا از طریق تلفن همراه، وبسایت یا اپلیکیشن اتفاق می‌افتد. یک بیزینس پلن دیجیتال باید چنین ارتباطاتی را از طریق استراتژی‌های کارآمد تسهیل کند.   

یک بیزینس پلن دیجیتال شامل چه نکاتی است؟

برخی از جنبه‌های یک طرح کسب و کار که هم برای یک طرح کسب و کار و هم برای یک بیزینس پلن دیجیتال قابل اجرا است، عبارت‌اند از:

  • چشم‌انداز: صورت کلی چشم‌انداز با بیان ماموریت، اهداف و ارزش‌های شرکت مشخص می‌کند که کسب و کار شما، حامیان، کارمندان و حتی مشتریان باید روی چه چیزی تمرکز کنند و دیدگاه بلندمدت چیست!
  • ماموریت: در این بخش هسته اصلی اهداف کسب و کار گفته شده است. ماموریت باید همه جنبه‌های کسب و کار شما را منعکس کند، زیرا به روشن شدن آنچه می‌خواهید به دست آورید کمک می‌کند.
  • اهداف: هر چقدر در این بخش حساسیت بیشتری داشته باشید نتیجه بهتری خواهید دید. چرا که با انتخاب اهداف متناسب با کسب و کارتان، در مسیر درست برای دستیابی به آن اهداف قرار خواهید گرفت. به یاد داشته باشید این اهداف نباید عمومی باشند، بلکه باید اهداف خاصی باشند که دارای جزئیات است.

برای مثال؛ به جای تعیین هدف “من در مدت شش ماه به سود خواهم رسید”، باید هدف خود را به این صورت بگوئید، “در مدت شش ماه 200 هدفون اپل را می‌فروشم تا به سود برسم”. با مشخص بودن هدف و جزئیات آن، هم خودتان و هم همکاران‌تان را در مسیر درست برای رسیدن به هدف قرار می‌دهید.

  • ارزش‌ها: ارزش‌های کسب و کار شما باید شامل سه مورد بسیار مهم باشد:
    • اصولی که شما شخصاً از آنها دفاع می‌کنید.
    • نگرش‌ها و باورهایی که برای همه افراد در کسب و کار مشترک است.
    • استانداردهای رفتاری که سازمان شما از آن پیروی می‌کند.

از طرفی؛ جنبه‌هایی از هر کسب و کاری وجود دارد که بر اقداماتی که باید انجام دهید تأثیر می‌گذارد:

امور مالی: روش درآمدزایی کسب و کار شما چگونه است؟ هزینه‌ها و پیش‌بینی سود شما به چه صورت خواهد بود.

تیم: برای تشکیل تیم چه موقعیت‌های شغلی در کسب و کار شما وجود دارد؟ افراد برای حضور در تیم چه الزاماتی باید داشته باشند؟

بازاریابی: چگونه قرار است محصول خود را بازاریابی کنید؟

عملیات: کسب و کار شما از چه سیستم‌هایی استفاده می‌کند؟ چگونه بهره‌وری را بهبود می‌دهد؟

مشتریان: مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ آنها چگونه قرار است شما را پیدا کنند؟ چگونه از محصول شما استفاده خواهند کرد؟

دیجیتال بیزینس پلن

ابزارهایی که برای پیش بردن بیزینس پلن دیجیتال به آن‌ها نیاز دارید

روش‌های حسابداری مبتنی بر فضای ابری

آیا بخش مالی شما نسخه پشتیبانی دارد؟ رایانش ابری یک روش راحت و البته قابل اعتماد برای تهیه نسخه پشتیبانی از داده‌های حسابداری است. در این روش داده‌ها را می‌توان با استفاده از دسکتاپ یا دستگاه تلفن همراه از هر مکانی بازیابی کرد.

‌سامانه سفارش و پرداخت آنلاین

سیستم سفارش و پرداخت آنلاین شما چقدر منعطف است؟ برنامه‌های کاربردی و در دسترس زیادی وجود دارد که به مشتریان امکان سفارش و پرداخت آنلاین را می‌دهد، اما برخی از آن‌ها هنوز نتوانسته‌اند تجربه خوبی را برای کاربران‌شان بسازند. برای انتخاب یک سیستم سفارش و پرداختی مناسب مطمئن شوید که برنامه مورد نظرتان با محصولات و خدمات شما مطابقت دارد.

استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای مبتنی بر ابر برای پروژه‌ها

آیا به استفاده از ابزارهای مبتنی بر ابر برای مدیریت پروژه فکر کرده‌اید؟ از آنجایی که این ابزارهای به صورت اشتراکی نیز ارائه می‌شود می‌تواند انتخاب خوب و مقرون‌به‌صرفه‌ای برای استارتاپ‌ها باشد.

چت آنلاین

ارتباط بین مشتریان و کارمندان یا کارمندان با یکدیگر از چه طریقی انجام می‌شود؟ چت آنلاین یکی از روش‌های کارآمد است؛ برای پیاده‌سازی چت آنلاین می‌توان از اسکایپ که امکانات صوتی، تصویری و تماس گروهی را فراهم می‌کند، استفاده کرد.

بازدیدکننده‌های آنلاین

سئو

آیا وب‌سایت شما به تعداد کافی بازدیدکننده دارد؟ بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) به دیده شدن وب‌سایت شما در نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک می‌کند. هدف از سئو این است که یک وب‌سایت در لیست جست‌وجو در پاسخ به هدف جست‌‌وجوی افراد ظاهر شود. عامل اصلی انتخاب کلیدواژه اصلی و چند کلمه کلیدی فرعی (عبارات جستجو) است، اما سئو فرآیند پیچیده‌ای است که بیش از 50 عامل در آن تاثیرگذار است.

PPC

پرداخت به ازای کلیک (PPC)، استفاده از تبلیغات پولی (Google Adwords) برای افزایش بازدید سایت و جذب لید از موتور جستجوی گوگل است.

شبکه‌های اجتماعی

آیا در شبکه‌های اجتماعی حضور دارید؟ فیسبوک، توییتر، لینکدین و پینترست از جمله شبکه‌های اجتماعی است که تعامل با مشتریان بالقوه یا مشتریان فعلی را تسهیل می‌کند. نکته مهمی که وجود دارد این است که فعالیت در این رسانه‌ها باید بر اساس یک استراتژی بازاریابی محتوا باشد تا بتوان بازخورد خوبی از آن دریافت کرد. تعداد پست‌ها در ماه و نهایتا تحلیل اطلاعات موجود کمک می‌کند بهترین تعامل را با مشتریان داشته باشید. باید بر اساس شناخت مخاطبان بدانید چه محتوایی مناسب رسانه‌های شما است؟

بازاریابی ایمیلی

سیستم بازاریابی ایمیلی راه بسیار خوبی برای ارتباط با مشتریان است.

طراحی سایت/ موبایل

آیا وب‌سایت شما برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه شده است؟ سایت باید ریسپانسیو باشد به این معنی است که هم در صفحه موبایل و هم دستکتاپ به درستی نمایش داده شود. همه وب‌سایت‌ها باید یک طراحی مناسب برای این موضوع داشته باشند درغیر اینصورت نتیجه مطلوبی نخواهند گرفت.

پیاده‌سازی استراتژی محتوا

آیا وب‌سایت شما استراتژی محتوا دارد؟ استراتژی محتوا؛ برنامه‌ریزی، توسعه و مدیریت محتوای وب‌سایت شما را مشخص کند، زیرا گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو اکنون محتوای وب‌سایت را یک عامل مهم برای رتبه‌بندی می‌دانند. در محتوای تولید شده، مقالات باید طولانی‌تر و جامع‌تر از محتوای صفحات معمولی باشند و علاوه بر کلمات کلیدی اصلی، محتوا باید حاوی کلمات و عبارات مرتبط با موضوع نیز باشد.

‌مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)

سیستم ارتباط با مشتری یک ابزار نرم‌افزاری اصلی برای مدیریت تعاملات یک شرکت با مشتریان است. این سیستم می‌تواند فعالیت‌های فروش، بازاریابی، خدمات مشتری و پشتیبانی مشتری را به صورت خودکار، سازماندهی کند.

مدیریت فایل مبتنی بر ابر

آیا مزایا و معایب ذخیره‌سازی فایل‌های مبتنی بر ابر را در نظر گرفته‌اید؟ فایل‌های ذخیره شده در یک سرور ابری را می‌توان از هر مکانی با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه بازیابی کرد که کمک می‌کند افراد مختلف در هر حایی بتوانند فایل‌ها را باهم به اشتراک بگذارند.

امنیت آنلاین

سیستم‌های امنیتی یکی از مواردی که است که باید حتما پیاده‌سازی شوند که از نفوذ ویروس‌های کامپیوتری، بدافزارها، هکرهای مخرب و نامه‌های هرزنامه جلوگیری کنند.

پردازش ابری

چه سخت‌افزار و نرم‌افزاری را می‌توانید از یک ارائه‌دهنده خدمات ابری به کار بگیرید؟ ارائه‌دهندگان خدمات ابری سخت‌افزار و نرم‌افزار را به صورت اشتراکی عرضه می‌کنند.

سفارشی کردن نرم افزار

آیا سیستم‌های نرم‌افزاری بهینه‌سازی شده‌اند؟ بررسی‌های استراتژیک ممکن است مناطقی را نشان دهد که در آن سیستم‌های موجود می‌توانند برای ارائه بهره‌وری بهبودیافته سفارشی شوند.

دیجیتالی کردن فرآیندها

چه فرآیندهایی قابلیت خودکار شدن را دارند؟ فرآیندهای دستی باید با هدف ادغام آن‌ها با سیستم‌های رایانه‌ای آنلاین مورد بازبینی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

‌کنترل خودکار موجودی

آیا مدیریت موجودی شما یک فرآیند دستی است؟ سیستم‌هایی وجود دارد که می‌توانند محصولات را بر اساس حجم فروش و موجودی‌ها دوباره سفارش دهند.

خرید اینترنتی

بررسی و پیاده‌سازی سیستم‌هایی که خرید آنلاین را به عنوان خدماتی برای مشتریان و به عنوان یک فرآیند داخلی برای مدیریت موجودی بهبود می بخشد.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)

با پرداخت خدمات اشتراک برنامه‌های نرم‌افزاری در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

توسعه کانال

مشتریان از چه کانال‌هایی می‌توانند برای سفارش و پرداخت خدمات شما استفاده کنند؟ کانال‌ها می‌توانند شامل؛ اینترنت، شبکه‌های اجتماعی یا برنامه‌های سفارش آنلاین باشد.

ایجاد سوالات متداول

مشتریان شما چگونه اطلاعات رایج و راه‌حل مشکلات مورد نظر را پیدا می‌کنند؟ بخش سوالات متداول را حتما باید در وب‌سایت خود داشته باشید. این کار می‌تواند با عدم پاسخگویی مکرر به سوالات یکسان در وقت کارمندان شما صرفه‌جویی کند.

پشتیبانی آنلاین

خدمات پشتیبانی یکی از مهمترین مواردی است مشتریان توقع دارند به بهترین شکل ممکن انجام شود. از این رو باید برای انجام شدن هرچه بهتر آن برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید.

Call to Action (CTA)

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید افرادی که در یک وب سایت جستجو می کنند فقط در صورتی اقدام می کنند که به آنها گفته شود. روشن باشید که می خواهید افراد چه اقدامی انجام دهند و آن را در هر صفحه بیان کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله از مجموعه ABCDigital به معرفی بیزینس پلن دیجیتال پرداختیم. شما می‌توانید تمپلیت بیزینس پلن دیجیتال را از لینک زیر دانلود کنید و اگر در این زمینه نیاز به مشاوره دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دوره برجسته
5,400,000تومان
چرا دیجیتال مارکتینگ؟ با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فضای مجازی، لزوم ورود کسب‌وکارها به فضای دیجیتال و تقویت فعالیت‌های استارتاپ‌ها در این محیط ب...
متوسط
39 درس
دوره برجسته
500,000تومان
در حال حاضر لینکدین با بیش از ۷۴۰ میلیون کاربر در سراسر جهان، یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. این پلتفرم در سال ۲۰۰۲ و با هدف ایج...
متوسط
34 درس
پرزی یک نرم‌افزار جدید و حرفه‌ای اسلاید سازی و ارائه مطلب و سخنرانی است. تفاوت اصلی آن با نرم‌افزار پاورپوینت این است که به جای ساختن صفحات متعدد، ...
پیشرفته
22 درس
اینفوگرافیک، به معنی تلفیق اطلاعات (Information) و گرافیک (Graphics) است که برای اهداف مختلفی از جمله آموزش، اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی به کار می‌رود....
متوسط
22 درس