لوگو ABCDigital
digital pricing قیمت گذاری دیجیتال

قیمت گذاری دیجیتال چیست؟ معرفی ۴ مدل قیمت گذاری دیجیتال

فهرست مطالب

فرآیند تعیین قیمت محصولات و خدمات با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال را قیمت گذاری دیجیتال می‌نامند. قیمت گذاری دیجیتال شامل استفاده از الگوریتم‌ها برای تعیین خودکار قیمت‌ها بر اساس شرایط بازار و تعیین دستی قیمت برای محصولات یا خدمات خاص است. در ادامه این مطلب از abcdigital با Digital Pricing بیشتر آشنا می‌شوید.

تعریف تحول قیمت گذاری دیجیتال

تحول قیمت گذاری دیجیتال فرآیندی است که طی آن کسب و کارها از ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال برای طراحی مجدد استراتژی‌های قیمت گذاری خود استفاده می‌کنند. این قیمت گذاری می‌تواند شامل هر موضوعی از توسعه مدل‌های قیمت گذاری جدید گرفته تا اجرای سیستم‌های قیمت گذاری خودکار باشد. هدف از تحول قیمت‌ گذاری دیجیتال، بهبود عملکرد کسب و کار با کارآمدتر و موثرتر کردن قیمت گذاری است.

دیجیتالی کردن قیمت‌گذاری دقت، شفافیت و سرعت را افزایش می‌دهد. به‌علاوه، ابزارهای دیجیتال می‌توانند به درک نیازها و رفتارهای مشتری در کسب و کار کمک بسیاری می‌کنند. بدین ترتیب امکان قیمت‌گذاری شخصی‌تر فراهم می‌شود.

شرکت ها باید قیمت گذاری دیجیتال را در نظر بگیرند و قیمت گذاری خود را بر اساس اهداف و نیازهای خاص تغییر دهند. با این حال، برخی از نکات قیمت گذاری دیجیتال عبارتنداز:

از داده‌ها برای اطلاع‌رسانی تصمیم‌های خود استفاده کنید: داده‌های مشتریان، محصولات و شرایط بازار را جمع‌آوری کنید تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد قیمت‌گذاری بگیرید.

شفاف باشید: مطمئن شوید که قیمت‌ها واضح و قابل درک است و این موضوع را شفاف سازی کنید، زیرا مشتریان باید بدانند برای چه چیزی هزینه می‌پردازند. 

  • آزمایش کنید: استراتژی‌های مختلف قیمت‌گذاری دیجیتال را امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای کسب‌وکار شما بهتر است. 

چگونه تحول دیجیتال، روند قیمت گذاری را تغییر می‌دهد؟ 

دگرگونی دیجیتال در حال تغییر روش قیمت گذاری کسب و کارها برای محصولات و خدمات است. در گذشته، کسب‌وکارها برای تعیین قیمت‌ به فرآیندهای دستی تکیه می‌کردند اما امروزه با فناوری دیجیتال و کسب‌وکارها می‌توانید با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدل‌های قیمت‌گذاری که در ابزارهای فروش مانند CRM و پیکربندی نرم‌افزار قیمت‌گذاری (CPQ) تعبیه شده‌اند، قیمت‌گذاری را به راحتی انجام دهید.


دیجیتالی کردن فرآیندهای قیمت‌گذاری موجود

همانطور که در ابتدا عنوان کردیم فناوری دیجیتال به سرعت در حال تغییر نحوه عملکرد کسب و کارها و فرآیندهای قیمت گذاری است. بسیاری از شرکت‌ها برای ساده‌سازی فرآیندهای قیمت‌گذاری و بهبود کارایی به راه‌حل‌های دیجیتال روی می‌آورند.
راه‌حل‌های قیمت گذاری دیجیتالی نسبت به روش‌های سنتی مزایای زیادی دارند که می‌توانند در کاهش هزینه‌ها، تسریع در تصمیم گیری و بهبود دقت تاثیرگذار باشند. علاوه بر این، راه‌حل‌های دیجیتال انعطاف‌پذیری و شفافیت بیشتری ارائه می‌کنند که می‌تواند در اعتماد مشتریان تاثیر مثبتی داشته باشد.

برای انتخاب راه حل مناسب قیمت گذاری دیجیتال برای کسب و کار باید نیازها و اهداف را درک کنید. در ادامه با چند فاکتور برای دیجیتالی کردن فرآیندهای قیمت گذاری آشنا می‌شوید:

  • هزینه: چقدر حاضرید برای راه حل قیمت گذاری دیجیتال هزینه کنید؟
  • سهولت استفاده: استفاده و پیاده سازی راه حل چقدر آسان است؟
  • ویژگی‌ها: مهم‌ترین ویژگی‌های کسب و کارتان چیست؟
  • انعطاف پذیری: راه‌حل باید چقدر انعطاف پذیر باشد تا نیازهای در حال تغییر را برآورده کند؟
  • پشتیبانی: فروشنده چه سطحی از پشتیبانی را ارائه می‌کند؟

مدل‌های قیمت گذاری دیجیتال

مدل‌های قیمت‌گذاری دیجیتال مختلفی وجود دارد که کسب‌وکارها می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. رایج‌ترین مدل‌های قیمت‌گذاری دیجیتال عبارتنداز: 

  • قیمت گذاری پکیجی: بسته به سطح خدمات مورد نظر، ویژگی‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. هرچه کاربر پرداخت بیشتری انجام دهد خدمات بیشتری در قالب یک پکیج دریافت می‌کند.
  • قیمت گذاری دیجیتال پرداخت به ازای استفاده: به ازای هر استفاده‌ای برای محصول و خدمات دیجیتالی مبلغی دریافت می‌شود.
  • قیمت گذاری دیجیتال به ازای اشتراک: زمانی است که مشتریان برای دسترسی به محصول یا خدمات دیجیتال هزینه ماهانه یا سالانه پرداخت می‌کنند.
  • قیمت گذاری دیجیتال فریمیوم: جایی است که مشتریان می‌توانند به صورت رایگان به یک محصول یا خدمات دیجیتال دسترسی داشته باشند اما برای ویژگی‌ها یا محتوای اضافی هزینه دریافت می‌کنند.

هر مدل قیمت گذاری دیجیتال دارای مزایا و معایب خاصی است که کسب و کارها باید در هنگام انتخاب نحوه قیمت گذاری محصولات و خدمات دیجیتال آن را در نظر بگیرند. قیمت‌گذاری سطحی به کاربران اجازه می‌دهد تا قبل از پرداخت هزینه برای ویژگی‌های گران‌تر، سطح پایه یک محصول را امتحان کنند.

قیمت گذاری دیجیتال پرداخت به عنوان ساده‌ترین و قابل درک‌ترین مدل قیمت گذاری دیجیتالی دیده می‌شود. با این حال، ممکن است برای مشتریانی که از محصولات یا خدمات دیجیتالی استفاده زیادی می‌کنند، گران باشد و افزایش فروش مشتریان با ویژگی‌ها یا محتوای اضافی دشوار است.
مثلا قیمت گذاری به ازای اشتراک گزینه خوبی برای مشاغلی است که محصولات یا خدمات دیجیتالی ارائه می‌کنند و مشتریان به طور مرتب از آن‌ها استفاده خواهند کرد. این قیمت‌گذاری بسیار مقرون به صرفه‌ و اقتصادی است و به کسب‌وکارها جریان درآمد ثابتی می‌دهد. با این حال، متقاعد کردن مشتریان برای ثبت نام و اشتراک در صورتی که می‌خواهند گهگاهی از یک محصول یا خدمات دیجیتال استفاده کنند کار دشواری است.

قیمت گذاری دیجیتال یک راه مناسب و خوب برای جذب مشتریان جدید و علاقه‌مند کردن آن‌ها به یک محصول یا خدمات دیجیتال است. این یک موضوع پیچیده است و هیچ مدل قیمت گذاری دیجیتال یکسانی وجود ندارد. کسب و کارها باید به دقت نیازها و اهداف فردی خود را در هنگام انتخاب مدل قیمت گذاری دیجیتال در نظر بگیرند. مهم‌ترین موضوع آن است که به کسب و کار اجازه دهید از محصولات و خدمات دیجیتال خود درآمد و سود کسب کنند.

ترند قیمت گذاری دیجیتال در سال ۲۰۲۳: قیمت گذاری پویا

قیمت‌های پویا قیمت‌هایی هستند که بر اساس تقاضای مشتری تغییر می‌کنند. به عبارت دیگر، قیمت یک محصول یا خدمات دیجیتال ثابت نیست و دائم در حال نوسان هستند. گاهی اوقات این نوع قیمت‌گذاری با عنوان قیمت‌گذاری «افزایش» یا «مبتنی بر تقاضا» شناخته می‌شود.
با تلاش کسب و کارها برای بهینه سازی درآمد، قیمت گذاری پویا رواج بسیار خوبی پیدا کرده و یک روش موثر برای قیمت گذاری محصولات و خدمات نسبت به روش‌های سنتی مانند قیمت گذاری ثابت است. مثال این مدل قیمت گذاری را می‌توانید در اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی مشاهده کنید که قیمت نسبت به تعداد تقاضاها و عواملی مانند میزان ترافیک تغییر می‌کند.
قیمت‌های پویا بیشتر به تغییرات تقاضا پاسخ می‌دهند و می‌توانند در صورت بالا بودن تقاضا درآمد بیشتری تولید کنند. البته این نوع قیمت گذاری بدون چالش نیست و فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و بزرگ‌ترین چالش، تعیین قیمت‌هایی است که تعادل مناسبی بین حداکثر کردن درآمد و برآورده کردن نیازهای مشتری برقرار کند.
به هر حال، اگر قیمت‌ها خیلی بالا باشد، مشتریان از خرید منصرف می‌شوند و اگر قیمت‌ها خیلی پایین باشند کسب و کارها ممکن است سود بالقوه خود را از دست بدهند. یافتن قیمت مناسب با وجود اینکه کمی دشوار است اما برای کسب و کارهایی که می‌خواهند با قیمت گذاری دیجیتال موفق شوند، بسیار ضروری است.

قیمت گذاری پویا برای مشتریان با تغییر قیمت‌ها در پاسخ به تقاضا و کسب و کارها می‌توانند درآمد را بهینه کنند، بدین ترتیب زمانی که تقاضا کم است از قیمت‌های مقرون به صرفه‌تری استفاده می‌شود.

مزایای تحول قیمت گذاری دیجیتال

قیمت گذاری دیجیتال به صورت دستی یا خودکار انجام می‌شود و هدف اصلی آن استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل برای قیمت گذاری دقیق‌تر و کارآمدتر است. مزایای قیمت گذاری دیجیتال بسیار زیاد است، اما شاید مهم‌تر از همه این باشد که می‌تواند به کسب و کارها در دستیابی به حاشیه بهتر کمک کند.

با قیمت گذاری دقیق، کسب و کارها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که برای محصولات و خدمات خود هزینه اضافی یا کمتر از آن دریافت نمی‌کنند. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش سود شود و فرد مجدداً در تجارت سرمایه گذاری کند و در کاهش قیمت‌ها و جذب مشتری موثر است.

طراحی مجدد فرآیند قیمت گذاری B2B

در این دنیای دیجیتالی روش‌های سنتی قیمت‌گذاری محصولات و خدمات دیگر موثر عمل نمی‌کنند، کسب و کارها باید رویکرد جدیدی را برای قیمت گذاری اتخاذ کنند که آخرین تغییرات فناوری و رفتار مصرف کننده را در نظر بگیرد. چندین جنبه کلیدی از تحول موفقیت آمیز قیمت گذاری در مشاغل B2B وجود دارد. 

اولاً، عملیات فروش باید از فرآیندهای قیمت‌گذاری دستی فاصله گرفته و در عوض از ابزارهای قیمت‌گذاری خودکار استفاده کند. تا سریع‌تر به تغییرات بازار پاسخ دهند و تصمیمات دقیق‌تری برای قیمت‌گذاری بگیرند. 

دوم، کسب‌وکارها باید مدل‌های قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیری ایجاد کنند که به راحتی با نیازهای مختلف مشتریان سازگار شوند.

 در نهایت، کسب‌وکارها باید با ادغام قیمت‌گذاری، بر ایجاد یک تجربه مشتری یکپارچه تمرکز کنند. با طراحی مجدد فرآیند قیمت گذاری B2B، کسب و کارها می‌توانند نیازهای مشتریان خود را بهتر برآورده کنند.

استراتژی قیمت گذاری دیجیتال

قیمت گذاری دیجیتال یک موضوع پیچیده و دائما در حال تغییر است. کسب‌وکارها باید در رویکرد خود رفتار مشتری را در نظر بگیرند، مدل‌های جدید قیمت‌گذاری را توسعه دهند و بدین ترتیب از داده‌ها برای اطلاع از تصمیمات خود استفاده کنند. با انجام این کار، کسب‌وکارها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که درآمد و سود حاصل از محصولات و خدمات دیجیتال را به حداکثر می‌رسانند.

قیمت گذاری دیجیتال کار پیچیده‌ای است زیرا محصولات و خدمات دیجیتال اغلب متفاوت از محصولات و خدمات سنتی قیمت گذاری می‌شوند. کالاها و خدمات دیجیتال را می‌توان به صورت آنی تحویل داد و اغلب هزینه تولید نهایی ندارند. در نتیجه، کسب و کارها باید در رویکرد خود به قیمت گذاری دیجیتال پایبند باشند.
رفتار مشتری یک نکته کلیدی در استراتژی قیمت گذاری دیجیتال است. کسب و کارها باید درک کنند که مشتریان چگونه با محصولات و خدمات دیجیتال تعامل می‌کنند تا به طور موثر قیمت گذاری کنند.

داده‌ها یکی دیگر از ملاحظات مهم در قیمت گذاری دیجیتال است. کسب و کارها باید از داده‌ها برای درک رفتار مشتری و توسعه مدل‌های قیمت گذاری جدید استفاده کنند. از طرفی می‌توان از داده‌ها برای نظارت بر اثربخشی استراتژی‌های قیمت گذاری دیجیتال استفاده کرد و با درک نحوه واکنش مشتریان به قیمت‌ها، کسب و کارها می‌توانند تنظیمات لازم را در استراتژی‌های خود انجام دهند.

ابزارهای قیمت‌گذاری دیجیتال

ابزارهای قیمت گذاری متنوعی در بازار موجود است، از ماشین حساب‌های ساده گرفته تا الگوریتم‌های بهینه سازی پیچیده که پیکربندی و قیمت گذاری محصول را خودکار می‌کنند. بسیاری از ابزارهای قیمت گذاری برای صنایع خاصی مانند خرده فروشی یا تولید طراحی شده‌اند. برخی دیگر بیشتر جنبه عمومی دارند و می‌توانند در هر نوع کسب و کاری مورد استفاده قرار گیرند.

ابزارهای قیمت گذاری بخش اساسی استراتژی قیمت گذاری یک شرکت هستند و با کمک به کسب‌وکارها برای تعیین قیمت‌های رقابتی و سودآور  به رشد و موفقیت شرکت‌ها کمک بسیاری می‌کنند. ابزارهای قیمت گذاری دیجیتال زیادی در بازار موجود است، بنابراین باید که یکی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای کسب و کارتان باشد. برخی از عواملی که هنگام انتخاب یک ابزار قیمت گذاری دیجیتال باید در نظر گرفته شوند عبارتنداز:

  • نوع کسب و کاری که دارید
  • بودجه مورد نظر 
  • ویژگی‌هایی که نیاز دارید

CPQ

اگر محصولات دیجیتال می‌فروشید، می دانید که چقدر مهم است که یک راه حل قوی CPQ (پیکربندی-قیمت-نقطه) داشته باشید. با CPQ، می‌توانید به راحتی محصولات و قیمت گذاری خود را بر اساس نیازها و ترجیحات مشتری دسته‌بندی کنید و موجب کاهش خطاهای قیمت گذاری شوید. 

CPQ ویژگی‌های قدرتمندی را برای تخفیف‌ها و تبلیغات ارائه می‌کند. CPQ یک ابزار ضروری برای هر کسب و کار دیجیتالی است. این فرآیند قیمت گذاری را ساده می‎کند و با استفاده از نرم افزار CPQ می‌توانید بهترین قیمت ممکن را برای محصولات خود مشخص کنید.

اتاق معامله

اتاق معاملات مشتریان و فروشندگان، B2B را در یک اتاق فروش دیجیتال قرار می‌دهد و تمام فناوری، اسناد و داده‌های لازم را برای بستن معاملات یکپارچه می‌کند. در اتاق معاملات ارتباط عمیقی بین خریداران و فروشندگان وجود دارد و به همه ذینفعان اجازه می‌دهد تا در زمان واقعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و ارتباطات پراکنده و تکراری را در طول فرآیند فروش حذف کنند.

اتاق معاملات اعلان‌های زنده در مورد تعامل خریدار را نشان می‌دهد بنابراین تیم‌های فروش می‌توانند ذینفعان مربوطه را شناسایی کنند، علاقه خریدار را بسنجند و دقیقا بدانند چه زمانی باید با آن‌ها تماس بگیرند.

تیم فروش و تیم بازاریابی به اتاق معاملات دسترسی دارند و اطمینان حاصل می‌کنند که خریداران و فروشندگان چه چیزی می‌خواهند. اتاق معامله اصطکاک در فرآیند فروش را از بین می برد تا تیم فروش بتواند پیشنهادات دقیق و شخصی سازی شده را قبل از اینکه رقبا به مشتریان احتمالی ارسال کنند، مشخص سازند. 

سخن پایانی 

هدف از این بلاگ معرفی و آشنایی بیشتر با قیمت گذاری دیجیتال است، چگونه تحول دیجیتال بر نحوه قیمت‌گذاری تاثیر می‌گذارد و اینکه چگونه این مدل قیمت‌گذاری توانسته با مزایای بسیاری که دارد جایگزین روش سنتی شود. 

دوره برجسته
5,400,000تومان
چرا دیجیتال مارکتینگ؟ با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فضای مجازی، لزوم ورود کسب‌وکارها به فضای دیجیتال و تقویت فعالیت‌های استارتاپ‌ها در این محیط ب...
متوسط
39 درس
دوره برجسته
500,000تومان
در حال حاضر لینکدین با بیش از ۷۴۰ میلیون کاربر در سراسر جهان، یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی است. این پلتفرم در سال ۲۰۰۲ و با هدف ایج...
متوسط
34 درس
پرزی یک نرم‌افزار جدید و حرفه‌ای اسلاید سازی و ارائه مطلب و سخنرانی است. تفاوت اصلی آن با نرم‌افزار پاورپوینت این است که به جای ساختن صفحات متعدد، ...
پیشرفته
22 درس
اینفوگرافیک، به معنی تلفیق اطلاعات (Information) و گرافیک (Graphics) است که برای اهداف مختلفی از جمله آموزش، اطلاع‌رسانی و گزارش‌دهی به کار می‌رود....
متوسط
22 درس